Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 13 mei 2012

Blokpost-Nul Nieuws 13 mei 2012

De afgelopen Blokpost-Nul avond van 11 mei 2012 was meer een denkavond dan een doeavond. Arnold en ik hebben ons gebogen over het probleem waar en hoe bouw je in een 0-6-0 locomotief welke is voorzien van inside motion ook nog de pulsgever voor het synchroniseren van de geluidsmodule met de cilinderslagen in. Deze pulsgever is noodzakelijk om het geluid geproduceerd door de ingebouwde geluidsmodule te synchroniseren met de slag van de cilinders. Bij een loc zonder inside motion is het relatief simpel omdat er ruimte tussen het frame is en er een as vrij is waarop je een schijf met de 4 magneetjes kunt plaatsen. Deze 4 magneetjes zorgen er voor dat er 4 maal per omwenteling een reedcontactje wordt bekrachtigd met als gevolg dat de geluidsmodule getriggerd wordt en dan de exhaust slagen in het juiste ritme laat horen. Duidelijk is dat 4 magneetjes noodzakelijk zijn voor een 2 cilinder locomotief.  In de modellen die wij bouwen zoals bijv. GWR 0-6-0 Dean Goods, GWR 2-4-0 Metro, of GWR 2-4-0 Stella is deze vrije ruimte er niet. En op de assen is geen ruimte om de schijf met magneetjes te monteren. Op as 1 zit de motor met tandwielkast, as 2 is voorzien van de krukken en excentrieken en as 3 zit dicht tegen de zuigerstangen aan. Tijdens het bomen over dit probleem kwam er toch ook de oplossing. Wij gaan de magneetjes in bouwen in het laatste tandwiel welke op de aandrijfas gemonteerd wordt van de genoemde locomotieven. Dit kan prima bij een tandwielkast van ABC gears. In de frameplaat van de tandwielkast boren we ten hoogte daar waar de magneetjes voorbij komen een gat. Op dit gat lijmen we een Hall sensor waarbij het voor de magnetische flux gevoelige deel nauwkeurig boven het gat gepositioneerd wordt. Deze oplossing moet volgens ons werken en proeven die we op deze avond gedaan hebben wijzen uit dat dit ook zo is. De ESU geluidsdecoder V4.0 is geschikt om een Hall sensor aan te sluiten dit is dus eenvoudig. De kleine magneetjes plus Hall sensor zijn verkrijgbaar bij Conrad dit kan ook geen probleem zijn. De gaatjes in het tandwiel welke op de as is bevestigd van de locomotief moeten wel nauwkeurig met een onderverdeling van 90 graden geboord worden. Dit kunnen we eenvoudig doen op de verdeelinrichting met verdeelschijven welke aanwezig is in het gereedschaps arsenaal van Blokpost-Nul. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is de positie van het tandwiel op de as ten opzichte van de inside motion dit is een kwestie van afstellen.We denken met de hierboven beschreven methode een oplossing gevonden te hebben voor het pulsgever probleem. Foto's volgen als we het uitgevoerd hebben. Voor degenen die niet weten wat een Hall sensor is. Een Hall sensor is een electronica component welke gevoelig is voor verandering van magnetische flux. Als zo'n verandering optreed reageert de inwendige electronica hierop en genereert een uitgangssignaal waarmee de geluidsmodule getriggerd wordt. Simpel gezegd het is een electronisch reedcontact.


GWR 0-6-0 Saddeltank veel ruimte is er niet.
Bovenstaande foto is een voorbeeld van een 0-6-0 locomotief waar tussen de frames geen of weinig ruimte is. Van links naar rechts de assen 1, 2, en 3 welke in de tekst genoemd worden.

CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten