Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 29 april 2012

Blokpost-Nul Nieuws 29 april 2012

Vanuit het Blokpost-Nul honk is niet zo veel nieuws te vertellen maar behalve dat we een beetje hebben nagepraat over de afgelopen Intermodellbau tentoonstelling in Dortmund. Uit betrouwbare bron heb ik overigens wel vernomen dat er wel veel bezoekers waren maar dat de handel qua omzet achterbleef. Toch ook de hand op de knip van de modelbouwers? Arnold is bezig zich te verdiepen hoe nu het oude G.W.R Baulkroad in elkaar steekt. Gelukkig is de Blokpost-Nul bibliotheek ruim voorzien van informatie over het Engelse breedspoortijdperk.
G.W.R Baulkroad.
Misschien wel de enige plek in Nederland waar zoveel informatie over het Engelse breedspoortijdperk beschikbaar is. Voor een display wil Arnold een stukje bouwen om zijn toekomstige locomotieven op een historisch verantwoord stukje rail te showen. Op een vorige Blokpost-Nul avond zijn Arnold en ik bezig geweest om uittevinden met welk spoortype de oude Württembergsche smalspoor lijnen gebouwd waren. Het resultaat is te lezen op het Blokpost 32 blog het resultaat is dat ook dit spoor wil het historisch verantwoord zijn er zelf gebouwd moet gaan worden maar daarover later meer. Inmiddels is er ook weer wat nieuws te vertellen over de voortgang van het Scale Seven project "Minehead". Daar lag in oorsprong ook Breedspoor "Baulk Road" maar in het tijdperk 1900 -1910 wat wij nabouwen was dit zover wij na kunnen gaan geheel verdwenen.

Voortgang  "Minehead"

Zoon Joost en ik zijn hard bezig om de rails neer te leggen en ja dat is een behoorlijke klus zeker als alles zelf gemaakt wordt. We hebben al meer dan 600 bielzen gezaagd, geplaatst en vervuild. Om efficiënt bielzen te produceren gebruiken we twee cirkelzaag machines op de Proxxon zagen we de lengten uit de latjes en op de Böhler worden de bielzen op lengte gezaagd. Dit gaat dan seriematig lekker snel. Inmiddels is er een wissel zo goed als af en hebben we ervaring opgedaan met het bouwen van een wissel uit allemaal losse delen. Het lijkt ingewikkeld maar dat valt wel mee. We hebben passtukken om de maten te bepalen en te kontroleren als we deze maar nauwkeurig aanhouden kan het eigenlijk niet fout gaan. Inmiddels is het perron gemaakt en geplaatst zodat we weten hoe de rails precies gelegd moeten worden. Het perron is van 22 mm MDF plaat gemaakt en wordt in de GWR style aangekleed. Het was wel even passen en meten om de juiste vorm te vinden want op de oude tekeningen is ook nog een inham tezien waar de oude draaischijf heeft gelegen. Dit typische detail hebben we ook gemaakt in het perron.

Scale Seven wissel bouw Minehead
Scale Seven puntstuk en contrarail.

Scale Seven raillassen.
Scale Seven rail en tractie.

 De foto's laten zien dat de voortgang van het Scale Seven bouwproject er in zit. Binnenkort wordt de 2028 GWR 0-6-0 Saddeltank locomotief welke dienst deed op de oude modelbaan "Andoversford " omgebouwd naar de Scale Seven standard en gelijktijdig wordt er een DCC decoder ingebouwd en dan kunnen we echt wat gaan rijden. We kijken er naar uit want als je een stukje kunt rijden dan motiveerd dat extra om snel door te werken en het railplan compleet te maken.

CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten