Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zaterdag 7 januari 2012

Blokpost-Nul Nieuws 6 januari 2012

De Blokpost-Nul avond van 6 januari 2012 was een bijzondere avond want het was de eerste bijeenkomst in 2012. De avond stond voornamelijk in het teken van bomen over de NS 500-600 tekeningen die Marcel had meegebracht. Arnold de kartrekker van het "Hippel project" was samen met Marcel druk bezig om alle verschillen grote en kleine te rubriceren en zo uiteindelijk in de komende weken een documentatie pakket probeert samen te stellen voor de Engelse producent die het model zal gaan produceren. Cor deed aan aan deze discussie niet echt mee om dat hij niet zo goed thuis is in het NS gebeuren. Niet erg want Cor zat nog wat uit te puffen van een spoed reparatie in huis.

De mannen om 00.15 !! nog druk aan de "Hippel"studie.
Voortgang G.W.R BG Old Mink Van.
Na de koffie met de bekende appeltaart werd er ook nog bebouwd aan de modellen waar we mee bezig zijn. Cor bedacht een oplossing voor zijn breedspoor G.W.R Mink Van. Voor deze wagen moest iets bedacht worden om de koppelingen aan doorgaande trekstangen te bevestigen  waarbij de trekveren in het midden van de wagon zouden uitkomen. Met wat messing koppelhaken, messingstang van 1,5mm, veertjes en 1,4 mm moertjes werd de oplossing gevonden. En het eens gekochte doosje met de kleine tap en snijplaat maten van M1,0 t/m M 2,5  kwam weer goed van pas want op de trekstang werd draad gesneden van 1,4 mm zodat daar een moertje van 1,4 mm op gedraaid kon worden. Zie onderstaande foto.

G.W.R Mink Van trekstangen koppelingen.
Nu moet er nog een oplossing gevonden worden voor de compensatie van de wielen. Voor de vele  boutkoppen in deze volledig houten wagon is een oplossing gevonden. Op de plaats waar een boutkop moet komen wordt een gaatje van 0,5mm geboord en in dat gaatje wordt een klinknageltje met een kopje van 0,8 mm gelijmd. Goede oplossing alleen er zitten er meer als 300 verwerkt in deze wagen. Er waren geen 300 stuks op voorraad bij Blokpost-Nul dus eerst maar een bestelling naar GHW.

De eerste klinknagels zijn aangebracht.
Voortgang GWR Horsebox Diag N8.
Arnold was weer verder gegaan met de GWR Horsebox Diag N8. Op het dak moesten nog regenranden gemonteerd worden. De oplossing werd gevonden door een kartonnen mal te maken deze op het dak te klemmen en zo de regenrand er netjes op te solderen. 
Met een mal de regenranden monteren op het dak van de N8.
 De methode werkte prima en met wat handige klemtools het is een goede en snel te realiseren oplossing.


Voortgang station Minehead.
Voor het Scale Seven Minehead station is de bestelling welke geplaatst was bij C&L inmiddels aangekomen 1000 railstoelen van het oude GWR type. Van de oude flexibele Peco rail worden de railstaven welke van het bullhead type zijn verwijderd en gebruikt voor de nieuwe S7 rails op de houten bielzen. Dit is weer een goede manier om de oude delen te gebruiken die overgebleven zijn van de gesloopte Andoversford spoorbaan.
GWR 2 bolt railchairs geleverd door C&L.
De materialen zijn er dus Cor en zoon Joost kunnen de komende woensdagen weer vrolijk verder bouwen aan de rails op het station Minehead. Dit worden dan de eerste stukken Scale Seven rail waar op gereden kan worden, toch wel weer een belangrijk moment in het Scale Seven Minehead project.

Na een glas met sap of ander geestrijk vocht hebben we nog even gekeken naar de nieuwe spoor 1 prototypen van locomotieven die in december gelanceerd zijn door KM1 en ja een BR23, 44, 45 ziet er op de schaal 1:32 fantastisch uit.  Na het zien van al dit moois werden de NS500-600 tekeningen verder bestudeerd en uiteindelijk zweeg de muziek in het Blokpost-Nul honk om 00.30. Het was me een avondje wel.


CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten