Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

woensdag 28 december 2011

Blokpost-Nul Nieuws 28 december 2011

Toch nog op de valreep van het einde van 2011 een extra update over de voortgang van de bouw van de Scale Seven baan "Minehead". De draaischijfkuil is voorzien van een bodem en de laatste stukken plaat zijn vastgezet. Vervolgens is er nog hard gewerkt aan het bouwen van de eerste rails omdat we toch voor het eind van 2011 een stukje wilden rijden. Dit rijden is helaas niet gelukt domweg omdat ik vergeten was om bij C&L de GWR 2 bolt railstoelen te bestellen !!. Ik had er wel een aantal maar er gaan toch heel wat railstoelen in een kort stukje. Maar niet getreurd het bouwen van de rails is begonnen en vandaag 28 december zijn de eerste bielzen neegelegd nadat deze eerst allemaal gezaagd, verouderd en vervuild waren. Zoon Joost is er fanatiek mee aan de slag gegaan.

Het verweren van de houten bielzen dmv een staalborstel.

Biels links gezaagd midden verweerd rechts vervuild.
 De bielzen worden eerst gezaagd uit houten latjes, dan dmv een langzaam rondraaiende stugge staalborstel verweerd en hierna vervuild. Dit is een seriematig stukje handwerk.

De triplex railbedding wordt stevig bevestigd op de onderbouw.
 Montage van de railbeddingen is begonnen we zijn gestart met het opstelspoor voor de wagons. Omdat we nog niet eerder deze methode hebben toegepast leek het verstanding om met dit spoor te beginnen. Als basis wordt een triplex bedding aangebracht van een goede kwaliteit hardhout triplex. Op deze basis worden de voorbewerkte bielzen gelijmd met gewone houtlijm en dmv twee houten afstand blokjes op de juiste afstand geplaatst. De methode om op een triplex ondergrond de rails tebouwen heeft als voordeel dat je de wissels kunt voorbouwen op de werkbank en later in kunt voegen. Om de sjablonen van de wissels te maken gebruiken we het bekende Templot programma.
De opbouw van een raildeel is hier te zien
De bovenstaande foto geeft de opbouw van de raildelen weer. Bodemplaat baan 18mm MDF, railbedding 3,8mm triplex, bielzen 5mm zachthout gezaagd in juiste afmetingen, railstoelen 2 bolts GWR fabrikaat C&L, en tot slot de bullhead railstaven van Peco of C&L. De ballast komt van Intratuin waar dit verkrijgbaar is op de aquarium afdeling. Ik zeef dit met een grote groentenzeef en scheid zo de grovere balast deeltjes van de fijne. De grove deeltjes zijn precies goed voor mijn spoor 1 avontuur en de fijne ballast deeltjes precies goed voor spoor 0. Het is even werk de ballast door de zeef halen maar je bespaard veel kosten want een grote zak kost iets van € 5. De ballast moet nog wel worden vastgelijmd en vervuild. Voor de duidelijkheid de spoorwijdte is 33mm.

Dit is het resultaat van onze inspanningen.
Er ligt dus een eerste stuk rails op Minehead dit was ons doel om voor 2012 dit gerealiseerd te hebben. Het mooie van zelfgemaakt bielzen is dat ze allemaal er iets anders uitzien het is een levendig geheel geworden en dit geeft de baan straks een eigen karakter met details die door het toepassen fabrieksmatige spullen niet aanwezig zijn. En wees eerlijk een mooi model hoort ook op een mooi en realistisch stuk spoor te rijden. Dit stukje voortgang wilden we jullie niet onthouden. We gaan het komende jaar ijverig verder met het bouwen van de rails en wissels.

Informatie over de toegepaste ballast.
Gekocht bij Intra tuin  merknaam: Aquarium bodembedekker Grind graniet Firenza. Prijs €5,99 per zak. Voor dit bedrag heb je 8 KG graniet ballast. Alvast maar 4 zakken in geslagen je weet nooit of dit product leverbaar blijft. Voor dat ik het materiaal gebruik doe ik een paar handen in een oude wokpan en laat het behoorlijk warm worden op een gaspit. Dan is in iedergeval het vocht er uit en de bacteriĆ«n dood. Hier na volgt het zeven met de bekende groentenzeef.

Graniet ballast links voor 1:43,5 en rechts voor 1:32
Op de bovenstaande foto de gezeefde soorten te zien. Links is het fijne ballast geschikt voor spoor 0 en rechts wat overblijft geschikt voor spoor 1.


CdJ en JdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten