Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

woensdag 18 januari 2012

Blokpost-Nul Nieuws 18 januari 2012

Even eeen korte update van de vaste Scale Seven baan "Minehead" welke gebouwd wordt in het Blokpost-Nul honk. Wij, zoon Joost en ik zijn begonnen aan het bouwen van de wissels. Voor de sjablonen gebruiken we het bekende Templot programma. Omdat het prototype een GWR station is in de periode 1900 - 1910 is er gekozen om de wissel uitvoering uit die periode na te bouwen. In Templot kun je dit type dan ook gewoon kiezen als basis sjabloon. Gekozen is een GWR type B6 met de oude bielzen configuratie gebaseerd op een basis biels lengte van 9 ft. Ook de Scale Seven standaard is als keuze mogelijkheid in Templot aanwezig. De bielzen voor het wissel zijn ook breder dan de vrije baan bielzen met ons mooie Proxxon zaagmachientje zijn deze dan ook vrij eenvoudig te produceren. We bouwen nu drie wissels tegelijk dat is wel weer een bergje bielzen van verschillende lengten.


De gezaagde bielzen op het sjabloon.
De bouwmethode is verder simpel de sjablonen worden op het triplex railbed gelijmd nadat het railbed op de tafel is gelijmd en genageld. Hierna volgen de bielzen nadat ze bewerkt zijn met de roterende staalborstel, na droging worden de bielzen behandeld met Model Mate verouderings vloeistof hierdoor blijft de nerf en verwering door de staalborstel goed zichtbaar. Dan zijn we bij de railprofielen aangeland. De puntstukken worden in een mal voorgemonteerd en gesoldeerd met een hoge temperatuur soldeer. Voor het frezen van de tongen gaat de CNC freesmachine haar diensten bewijzen. Ik zal een stukje programma schrijven om de CNC machine haar werk te laten doen waarmee bereikt kan worden dat de verdunning van alle tongen op de zelfde manier eruit zien. Dit wordt wel weer even wat uitzoeken maar dat is juist de fun.

De in lengte verlopende bielzen bij een  GWR B6 wissel.
Eigenlijk is het super leuk om rails en wissels zelf te bouwen, de eerste drie zijn redelijk simpel maar er volgen ook nog wat complexere welke toegepast zijn in het railplan.


De GWR Deangoods wacht op de gemonteerde wissel.
CdJ en JdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten