Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 25 december 2011

Blokpost-Nul Nieuws 23 december 2011.

In de afgelopen week is er weer veel bereikt met de voortgang van de bouw "Minehead 1910". Op de woensdagavond zijn de eerste bielzen gezaagd volgens de afmetingen van de in 1900-1910 gebruikte afmetingen.  (9ft lengte x 10 inch breedte  x 5 inch hoogte). Later rond 1930 is de lengtemaat 8'6" geworden. Zoals we al eerder hadden vermeld worden de bielzen zelf gezaagd uit houten roerhoutjes welke zijn gekocht bij de Axion en na het opmaat zagen zodanig behandeld dat ze er verweerd uitzien. Om een groot aantal bielzen te kunnen zagen was een goede zaagmachine wel noodzakelijk. De keuze is gevallen op de Proxxon FET. Deze keus was prima want de eerste partij bielzen waren eigenlijk in een handomdraai gezaagd. De doordachte en nauwkeurige instelmogenlijkheden van deze machine bevorderen de snelheid van het produceren van bielzen. Nadat de bielzen gezaagd waren zijn ze met behulp van een langzaam roterende stugge staal borstel voorzien van de houtnerven en stukje veroudering. Hierna werden de bielzen behandeld met ModelMates Modderbruin verweringsvloeistof. Deze vloeistof heb ik verdund met wat spiritus om de kleur wat lichter te maken. ModelMates is te koop bij de Wapstad in Rijswijk. En na droging kunnen de bielzen gebruikt worden op de baan. Het bielzen zagen en alles wat er bij hoort is een klus welke ik met zoon Joost heb opgepakt. Natuurlijk alvast wat bielzen even los neergelegd om een indruk te krijgen van de kleur en de verhoudingen. Voor de railstoelen gaan we de railstoelen gebruiken welke geleverd worden door C&L. Ook hier gebruiken we de railstoel uitvoering die in 1900-1910 bij de GWR werd toegepast. Nadat de rails compleet gebouwd zijn worden de bielzen en railstoelen verder verweerd met weatherings powders.

Eerste bielzen even neergelegd.
Op het station van Minehead was in de periode 1900-1910 ook een 45ft draaischijf aanwezig. De afgelopen Blokpost-Nul avond had Marcel zijn professionele bovenfreesmachine meegenomen en konden we het gat voor de draaischijf nauwkeurig rond in de tafel frezen en waarbij de kanten ook haaks bleven. We hebben de tafeldelen die nog los lagen tijdelijk op een onderplaat geschroefd en zo met de freesmachine een keurig gat gefreesd. Dit resultaat is met een decoupeerzaag niet te bereiken. Nu kunnen we verder bouwen aan de zijkanten van de draaischijfput en de draaischijfbrug. De draaischijfbrug wordt van messing en andere metalen gebouwd om een behoorijk gewicht te krijgen en het geheel wat massa krijgt. De aandrijving wordt elektrisch hoe weten we nog niet precies maar er wordt al wel over nagedacht. Ingewikkeld is het niet omdat we de locomotieven alleen maar behoeven te draaien want aan de draaischijf zijn geen sporen verbonden die naar een locloods of opstelsporen leiden.

Locatie van de plaats waar de draaischijf moet komen.
Met een papieren mal is de locatie van de draaischijf bepaald. De orginele draaischijf had een lengte van 45ft op schaal is dat 315 mm. Het gat is gefreesd op een diameter van 320mm zodat we ruimte hebben voor de modellering van de binnenzijde van de put.
Marcel bezig met het nauwkeurige freeswerk.
Hier geldt ook weer goed gereedschap is het halve werk en dat bleek maar weer.
Gelukt het gat zit op de juiste plaats in de grondplaat.
Het gat is gemaakt en zit precies op de geplande plaats. De dwarsbalk die nog door het gat loopt wordt van af de bovenkant wat dunner gemaakt zodat de put op de juiste diepte kan worden voorzien van een bodem.
 
Aan de onderzijde gezien met rechts de standaard bekabeling.
De tafel met de platen is nu helemaal klaar voor dit eerste station Minehead. We kunnen nu verder bouwen aan de rails en scenery. Voor het plaatmateriaal van de baan is gebruikt gemaakt van 18mm MDF wat van een bouwproject werd afgevoerd maar door Marcel en Arnold werd meegenomen om gebruikt te worden bij dit project. Wel zwaar maar de baan behoeft niet te worden getransporteerd geen probleem dus wel lekker stevig. Op de foto van de onderzijde is ook de bekabeling te zien die standaard onder de hele baan doorloopt. Aan deze blanke 2,5mm draden kunnen de aansluitingen naar de rails enz. eenvoudig worden gesoldeerd. Aan de rechterkant van de baan zijn de draden afgemonteerd in een stekker die gestoken kan worden in een schakelkast waarin de DCC aparatuur is ingebouwd. Zo kan deze kast voor verschillende banen of baandelen gebruikt worden.


CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten