Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

dinsdag 24 december 2019

Blokpost-Nul Nieuws december 2019

Het is alweer een behoorlijke tijd verstreken nadat de laatste Blokpost-Nul nieuws is verschenen. De tijd gaat snel en vliegt als zand tussen de vingers door. Hierbij een samenvatting wat er in 2019 allemaal bereikt is.

Bij Blokpost-Nul gebeurt van alles. De bouw van de 1:32 finescale spoorweg "Kupferzell " gaat gestaag door en ook wordt er aan de 1:43,5  modellen voor "Minehead"gewerkt.

DRG Bovenleiding 1:32
Afgelopen maanden is er verder ontwikkeld en gebouwd aan de 1:32 DRG bovenleiding en eerlijk is eerlijk het is veel meer werk dan verwacht wat alles moet zelf gemaakt worden en dat kost tijd. Zelf zoals al eerder vermeld worden de isolatoren samengesteld uit gedraaide onderdelen per isolator 5 stuks. Is veel werk maar super strak en denk beter dan 3 D geprint spul. Maar het einde komt in zicht nog een aantal en dan is het klaar. Ook de torenmasten zijn praktisch compleet en staan al op hun plaats. Ook het even op hun plaats zetten van deze masten was nog even een uitzoekerij omdat het station "Kupferzell" in een wijde boog ligt. Oplossing was een aantal mallen te maken waarmee de juiste positie van de masten kon worden bepaald. De keuze om de rijdraad van lasdraad te maken bleek achteraf niet juist te zijn deze draad soort is te stijf en laat zich niet makkelijk strak ophangen. Dat was even balen maar goed een ander oplossing gevonden na advies van een Belgische mede bovenleiding bouwer. De oplossing is bronsdraad in twee dikten 0,3 en 0,5 mm aan te schaffen bij H0 Fine. Ondanks de wat langzamere realisatie dan gedacht een leuk en leerzaam project. Hopelijk is het nu het komende jaar gereed en operationeel. De aanwezige DRG eloks E32,  E60 en straks de E71 willen graag met hun stroomafnemers tegen de draad en zo hoort het ook.




DRG Kupferzell kijkrichting is naar het "Schattenbahnhof" . Foto CdJ 

DRG "Gelenkdrehscheibe"1:32
Een andere lopende ontwikkeling is de bouw en besturing van de 1:32  "Gelenkdrehscheibe" voor depot "Kupferzellstadt". Over de besturing is veel geboomd door de Blokpost-Nul mannen en uiteindelijk zijn er twee ontwerpen ontstaan die toch ook een relatie met elkaar hebben. Het ontwerp voor Arnold zijn spoorweg is wat complexer vanwege de combinatie "Schiebebühne und Drehscheibe" het ontwerp van Cor is alleen voor een normale draaischijf met spoorkeuze, beveiliging en old school elektrotechniek zoals in de jaren 30 van de vorige eeuw werd toegepast. Leuk en weer eens wat anders dan het programmeren van decoders en alles wat daarmee samenhangt.

De mechanische uitvoering van de draaischijf gaf ook nog behoorlijk wat discussies waarbij ervaringen gedeeld en ontwerpen gepubliceerd op het www bestudeerd werden.  Maar alle ontwerpen die de revue passeerden zijn zeker niet slecht of goed maar ik heb gekozen om een eigen weg in te slaan door wat pluspunten uit de gevonden ontwerpen mee te nemen en er een eigen sausje over te gieten. Resultaat het wordt een zeer degelijke constructie gebouwd met degelijke materialen.
Inmiddels is de  besturing voor de 1:32 Kupferzell draaischijf geheel compleet en uitvoerig getest.

DRG "Stellwerke".
En andere ontwikkeling is het samenstellen en bouwen van een echt werkend mechanisch beveiligingssysteem voor de correcte bediening van de wissels en seinen. Hierover waren ook best wel een aantal discussies over de te volgen methode en de mate van complexiteit. Maar nu is er een 3D ontwerp van de onderdelen welke nodig zijn om de beveiliging te kunnen bouwen en is toepasbaar voor verschillende schalen. Een puntje was nog even de terugkoppeling van de juiste wisselstand naar het z.g.n. register van de beveiliging. Ook dat probleem is opgelost zodanig dat als de wissel na het bedienen van de wisselhandel niet in de juiste stand komt de rijweg niet vrijgegeven kan worden en zo ook niet het betreffende sein in de veilige stand gezet kan worden. Gepland zijn voor de "Kupferzell"spoorweg 3 z.g.n "Stellwerke" benoemd als "Schattenbahnhoff", "Kupferzell Sud" en "Kupferzell Nord" welk onderling weer gekoppeld zijn met elektrische sloten. Ook de wissels van het 750mm smalspoor traject zijn in deze "Stellwerke" geïntegreerd. Gewoon leuk om allemaal te bedenken met het grote DRG voorbeeld als leidraad. Het rijden met het materieel wordt zo ook wat realistischer. Ik weet en snap dat dit wel allemaal heel ver gaat maar je bouwt een modelspoorweg en daar hoort ook een realistisch beveiligingssysteem bij. Om een galvanische scheiding te krijgen tussen het Lenz systeem en de "Stellwerke" is een interface gebouwd waar met behulp van z.g.n reedrelais een degelijke en betrouwbare scheiding is gerealiseerd. Is inmiddels gebouwd en is in bedrijf voor het tijdelijke schakelpaneel van het "Schattenbahnhoff".


3D ontwerp "Stellwerke" voor Kupferzell. 
Het seinhuis Kupferzell is op een paar details na geheel gereed, het maken van de dakleien was een hele klus maar het is gelukt gewoon doorgaan en dan komt het voor elkaar.


Seinhuis Kupfzell. 
Nieuw geleverd materieel 1:32.
Met de bekende lange levertijden is het rustig afwachten of er geleverd wordt. In 2019 was het een goed jaar want er is verschillend materieel geleverd. Over de levertijden zullen we het maar niet meer hebben. 

Een paar foto's van het nieuw geleverde 1:32 materieel in 2019.
KM1 DRG  D21 rijtuigen. Foto CdJ. 
KM1 DRG Packwagen Pwi29. Foto CdJ
KM1 DRG BR 98 7507. Foto CdJ 
KM1 DR Rmms33. Foto CdJ.
KISS DRG 11,4 m3 geklonken ketelwagen. Foto CdJ.
Tweede hands gescoorde Hubner Pwg14 een lang gekoesterde wens. Foto CdJ.

GWR Pannier tank conversie van finescale naar 1:43,5 scale seven.

Een ander leuk project is het omsporen van de 1:43,5 GWR 0-6-0 Pannier tank 5775. Deze machine is inmiddels omgebouwd van 32mm finescale naar 33mm scale seven. Dit was ook een mooi moment om de locomotief een algehele update te geven en geschikt te maken voor de DCC bedrijf.


GWR 0-6-0 Pannier tank 5775 met scale seven wielen. Foto CdJ .
Inmiddels is er een compleet testsysteem opgesteld om decoders te kunnen uitlezen en na modificatie weer te voorzien van nieuwe geluidsfiles en CV's . Het systeem heeft zijn dienst al bewezen bij het herprogrammeren van de KISS Mallet en de Wunder E60 deze machines waren fabriekswege van de verkeerde software voorzien en konden na toezending van de juiste sound en CV files opnieuw geprogrammeerd worden zonder te hoeven opsturen naar de betreffende leveranciers. Zo heb je het zelf in de hand wel zo prettig. Wel is het afwachten hoe het nieuwe programmeer tool van KM1 er uitgaat zien om hun nieuwe ontwikkelde decoders te kunnen programmeren.

Voortgang 1:43,5 station "Minehead".

Het is een tijd stil geweest rondom de bouw van het station Minehead maar de plannen zijn om het komende jaar weer eens een paar stappen te gaan maken. Inmiddels is er een perronspoor aangelegd en is er behoorlijk wat rollend materieel om gebouwd van finescale 32 mm spoorwijdte naar scale seven 33 mm spoorwijdte. Ook zijn er nu 4 scale seven locomotieven beschikbaar er kan gereden worden. Deze ombouw acties kosten veel tijd maar moet gebeuren wil je de machines kunnen gebruiken op een scale seven spoorweg. Al het nog nieuw te bouwen materieel wordt uiteraard direct volgens de scale seven standaard gebouwd.
Een sporenplan van Minehead anno 1900 - 1910 heb ik nog niet laten zien maar het is er natuurlijk wel. Als je op de onderstaande afbeelding klikt wordt de sporenloop beter zichtbaar. Het sporenplan is in de loop der jaren niet veel gewijzigd dit schept de mogelijkheid om te rijden met materieel uit de periode 1900 - 1910 en ook met materieel uit de periode 1930 - 1948. Nu heeft 1900 - 1910 wel mijn voorkeur en er is inmiddels redelijk wat rollend materieel uit die periode beschikbaar.


Sporenplan Minehead 1900 - 1910 


G.W.R  Minehead in aanbouw kijkrichting is naar het fiddle yard. 
G.W.R "Tadpole" 3 assige wagon voor het vervoer van tonnen met vis. Foto CdJ
De "Tadpole"is een mooi voorbeeld van een wagon uit de 1900 -1910 periode.



G.W.R 2-4-0 Stella test rit langs het nieuwe perronspoor Minehead. Foto CdJ  

Er nog veel meer te vertellen maar hier laat ik het voor nu bij. Het was voor Blokpost-Nul een jaar met veel bouwplezier, discussies en ontwikkelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten