Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zaterdag 9 maart 2013

Blokpost-Nul Nieuws 08 maart 2013

Er is wel weer wat te melden uit het Blokpost-Nul honk.

Afgelopen bijeenkomst heeft Arnold verslag gedaan van zijn trip naar Kettering waar het Gauge 0 Guild een 1 daagse show met verkoop georganiseerd had. Arnold is daar aan de slag geweest om de stands van elektriciteit te voorzien en natuurlijk ook al het aangebodene te bekijken. Het prachtige boek "Locomotive modelling from scratch and etched kits" geschreven door Geoff Holt is door Arnold overgevlogen naar de Blokpost-Nul bibliotheek en de eerste indruk is een zeer leerzaam en interessant boekwerk met veel foto's en tekeningen. Het boek is uiteraard gebaseerd op Engelse voorbeelden maar de principes zijn natuurlijk ook op bijv Nederlandse locomotieven toepasbaar.  Zeker voor de locomotiefbouwers onder ons een must. We gaan het bestuderen.

Van de twee Iron Minks is er inmiddels 1 exemplaar geheel gereed en kan worden in gezet op de S7 spoorweg " Minehead".


G.W.R Iron Mink 1900 uitvoering foto CdJ.
De G.W.R Iron Mink is gebouwd in de 1900 -1910 uitvoering met nog vet lagers en de oude belettering zoals die in die dagen werd toegepast. Geen grote GW letters op de bak maar bescheiden G.W.R met wagennummering en laad en tara gewicht. Het dak is nu nog wit maar zal wel snel vervuilen. De wagon is gebouwd met behulp van een WEP models bouwpakket. WEP models een klein bedrijfje wat uitsluitend GWR wagons produceert uitgevoerd als messing bouwpakketten. Bij de Iron Mink zijn veel klinknagels te persen maar is echt een leuk bouwpakket om te bouwen. Het tweede exemplaar moet alleen nog van belettering worden voorzien en is dan ook klaar. Dit type wagons kwam heel veel voor op de lijnen van de GWR en bepaalde dan ook vaak het beeld van de goederen treinen. Hierna volgen twee open wagens ook WEP bouwpakketten.

G.W.R Two plank 1900 uitvoering foto CdJ
Hier alvast een indruk van de complete bak met remwerk. Ook hier de uitvoering met de vet lagers zoals deze werden toegepast rond 1900. Wagons zijn eenvoudig in de S7 standaard te bouwen omdat de modellen op de schaal 1:43,5 zijn ontworpen. Compensatie is al standaard aanwezig alleen Slater's S7 wielen monteren en we zijn weer klaar.

Ook de G.W.R Stella class wordt verder gebouwd, het afdraaien van de finescale wielen naar de S7 standaard is nu de klus die moet gebeuren. Het frame is behoorlijk gecompliceerd omdat het een dubbelframe is met per aandrijfas 4 lagerblokken waarvan de binnenste 2 functioneel zijn en de buitenste eigenlijk er voor het model zitten en geen echte dragende functie hebben.  Het frame is gecompenseerd en de binnenliggende mechaniek moet ook nog gemonteerd kunnen worden. Gewoon puzzelen en volhouden want dit word een fraaie locomotief.


2-4-0 G.W.R Stella Class frame foto CdJ
Verder werd de avond voor een gedeelte gevuld met stevige discussies over boogstralen, wissel hoeken, seinen enz. Deze onderwerpen hadden voornamelijk betrekking op de in aanbouw zijnde 1:32 baan. Langzaam aan begint deze baan ook wat te worden dus af en toe verlaten we ons spoor 0 speelveld en doen we een spoor1 uit wedstrijd. Het echte 1:32 werk is te volgen op het Blokpost-32 weblog.

CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten