Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zaterdag 1 juni 2013

Blokpost-Nul Nieuws 1 juni 2013

Bijpraten en bomen.
Tijdens de laatste Blokpost-Nul avond hebben we wat zitten bomen over verschillende onderwerpen. Het was een mix van verschillende schalen naar dat is niet erg om dat er toch veel raakvlakken zijn. Regelmatig komt naar boven hoe we toch onderdelen enz. zelf kunnen bedenken en produceren. Zo is Arnold druk met zijn wielen voor de BR 94. De tekeningen in 3D worden gemaakt maar hoe kom je nu van deze tekeningen naar een fraai wielen set. Cor breekt zijn hoofd over hoe onderdelen te maken om zijn 1:32 wissels te laten functioneren met een werkend "KlammerspitzverschluĂź". Ook wordt er gedacht om een kraanwagen begeleidingswagen te bouwen om de gebouwde Cowan Sheldon kraan te voorzien van de juiste wagen waarop tijdens het transport de giek kan rusten. Gaan we dit laten etsen, gebruiken we een frame van een bestaande wagen en bouwen daar op verder. Hoe kunnen we CNC freesmachine aan het werk zetten om onderdelen te produceren. Als deze zaken kosten tijd om te bedenken en dan ook nog uitvoeren.

NS6500 project.
Afgelopen donderdag was de discussie met de broer van Cor over hoe kunnen we het project NS6500 op gang krijgen in 2014. Voor dit project zijn al wel de eerste 3D tekeningen gemaakt maar hoe gaan we verder. Er dus stof genoeg om over na te denken en over te praten.

Wisselbouw en detaillering.
Voor de " Minehead 1900-1910" spoorweg zijn we aan het aandrijven van de eerste wissels toe, de vraag is gebruiken we de bekende wisselmotoren, of gaan we servo's toepassen. Wel is er voor de wisselstangen welke de wisseltongen bewegen een mooi product gevonden waarmee dit precies is na te bouwen. Niet een simpel stripje waar de tongen aan vast zitten maar fraai nikkelzilver etswerk waarmee de bevestiging van de tongen aan de stangen precies kan worden nagemaakt. De stangen zijn overigens bij de GWR wissels platte strippen. Deze detaillering wordt vaak vergeten bij de wisselbouw maar juiste deze gedetailleerde delen zorgen er voor dat een wissel er weer meer natuurgetrouw uitziet.
Etswerk van C&L voor wisselbediening. Foto CdJ
Het is wel wat nauwkeurig werk om deze delen in het wissel te bouwen maar het resultaat is fraai. Wat ook mooi is om bij een wagon waarin ramen zitten echt glas toe te passen. Ik heb dat voor de eerste keer gedaan bij mijn breedspoor viswagen welke voorzien is van een ruimte voor de meereizende begeleider. Ook dit aangebrachte detail ziet er super uit. De plaatjes van zeer dun glas zijn als set van 100 met snijgereedschap te koop bij CPL. De echte glazen raampjes worden met Micro Cristal Clear gemonteerd. Het echte glas geeft net even dat andere beeld dan een simpel stukje doorzichtig plastic. Het is niet meer werk dan een plastic raampje op maat maken en monteren.

Niet alleen voor spoornullers.
Ook niet spoornullers hebben hun weg gevonden naar het Blokpost-Nul honk. Een finescale spoor 1 man komt in de komende weken langs om te zien hoe de "Stuzknaggen" gemonteerd kunnen worden in zijn gebouwde 1:9 wissel. Het is goed dat je elkaar als modelbouwers kunt helpen en voorruit komt met de bouw van je modellen. Het is leuk een leerzaam om gezamenlijk de kennis op te doen hoe zo'n wissel zo gedetailleerd mogelijk te bouwen en te begrijpen wat er met al de "vreemde"  woorden bedoeld wordt in de summiere beschrijving. Met elkaar zijn we er uitgekomen en worden nu fraaie wissels gebouwd.

Seinen en seinsystemen.
Bij de bouw van een modelbaan komt ook naar boven althans in onze groep hoe worden de seinen geplaatst  wat is hun betekenis in welke situatie hoort het passende seinbeeld. Dit onderzoek geldt voor zowel de Engelse spoor 0 baan als de DRG spoor 1 baan. Een fantastisch onderwerp waarmee op de meeste modelbanen behoorlijk de hand gelicht wordt en er onrealistische seinopstellingen verschijnen die niets met de werkelijkheid te doen hebben. Wat mij nu nog bij staat is toen we met "Andoversford" stonden in Genk er een oude Engelse GWR seinwachter kwam kijken en het complete op deze baan gebouwde GWR seinsysteem zag deze man het fantastisch vond. Dat er een modelbaan met een compleet seinenstelsel te zien was en dat het nog werkte ook. 


Trekstangen GWR signaal systeem Andoversford.
CdJ


Geen opmerkingen:

Een reactie posten