Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

donderdag 7 april 2016

Blokpost-Nul Nieuws 07 april 2016

Het is weer eens tijd om een Blokpost-Nul  nieuws te produceren. Het bouwen van materieel voor de scale seven baan gaat gewoon door ondanks de tijd die in de 1:32 Kupferzell spoorweg geïnvesteerd wordt. Het wisselt tussen de beide schalen en ik moet zeggen dat is afwisselend en prettig.


De Blokpost-Nul avonden gaan gewoon door ondanks dat er door twee vaste bezoekers voor een andere woonplaats is gekozen. Wat al eerder gezegd is de onderwerpen zijn wisselend en dat heeft vooral te maken met de verschillende schalen welke we hanteren en mee bezig zijn. Afwisselend is het wel. Op de laatste avond bijv. werd er druk gediscuseerd over het ontwikkelen en bouw van een mechanische handelinrichting welke aan de wissels en seinen gekoppeld wordt via de nieuwe Lenz module. Leuk onderwerp waar heel veel over gezegd kan worden. Het uit ontwikkelen en bouwen is nog even een ander klusje. We zijn we het er over eens dat een aantal onderdelen op de aanwezige CNC machine geproduceerd kunnen worden. Zodra er wat te laten zien is doen we dat.


GWR 0-6-0 T Dean goods.
De fraaie GWR 0-6-0 Dean goods is voor 95 % af en heeft inmiddels dienst gedaan op diverse shows. De laatste toevoegingen zijn bemanning op de voetplaat, gereedschappen en kolen op de tender. Voor het nummer 2325 zijn inmiddels messing  nummer, tender en fabrieksplaten besteld bij SevernMill-Nameplates. Ik had weer eens geluk want er werd net een nieuwe serie op gezet en mijn wens wat nummer 2325 betreft kon gelukkig nog mee liften. Wel een wat langere levertijd maar je krijgt dan wel een uniek locomotiefnummer met bijbehorend tendernummer en fabrieksplaat.

GWR  0-6-0 T Dean goods in actie op Tripton by the Sea . Foto CdJ.
Het voorloop wiel met hornblocks. Foto CdJ.
De beide assen met drijfwielen. Foto CdJ.
Backhead  (ketelfront) van de roundtop S4 ketel. Foto CdJ.
GWR 2500 Gallon Dean tender.
Onderzijde GWR tender rechts de ingebouwde compensatie. Foto CdJ.
Tender voorzien van scale seven wielen. Foto CdJ.
Het begint wat te worden. Foto CdJ.
GWR 2-4-0 "Lady Magret" 
GWR 2-4-0 T Stella class.
De bouw van de GWR 2-4-0 T Stella class is weer opgepakt en langzamerhand begint het geheel vorm te krijgen. Het is niet zo’n grote locomotief maar wel heel gedetailleerd. Ook de tender is een behoorlijk hoeveelheid werk. De locomotief en tender zijn bouwpakketten zijn ontworpen door de bekende M. Finney. Overigens zijn de producten van M.Finney over gegaan naar een andere eigenaar.


De locomotief is gebouwd met een dubbel frame en dit maakt het allemaal wat complexer om te bouwen. Maar inmiddels is het frame compleet en is begonnen aan de aandrijving en binnenliggende mechaniek. Veel ruimte is er niet maar het moet allemaal kunnen. Voor de scale seven standaard zijn bredere assen toegepast welke geproduceerd zijn door de scale seven group. De wielen zijn standaard Slater’s welke door mij zijn geprofileerd naar de scale seven standaard. Door de vele details is het goed opletten wanneer de onderdelen gemonteerd moeten worden. De “backhead” in Nederlands het ketelfront is voorzien van veel details welke in een bepaalde volgorde gemonteerd moeten worden dit is niet aangegeven in de toch wel duidelijke bouwbeschrijving maar gebaseerd op eerdere ervaringen. Op de meterschalen is zelfs GWR te lezen en dat vind ik gewoon details die niet mogen ontbreken. Het complete geheel word in de locomotief cabine geplaatst. Het rechter in de lucht zwevende deel is het smeertoestel welke op de wand van de cabine gemonteerd wordt. Verder zijn alle leidingen aanwezig. Om dit zo getrouw mogelijk weer te geven zijn foto's van de echte backhead onontbeerlijk. Gelukkig is de Blokpost-Nul bibliotheek rijkelijk voorzien van de noodzakelijke informatie.
 De motor en vertragingskast zijn geleverd door ABC gears en zijn van sublieme kwaliteit. Om synchronisatie signalen te genereren voor de in te bouwen ESU sounddecoder worden in het tandwiel welke op de as zit 4 kleine magneetjes aangebracht. Een Hall sensor wordt ingebouwd om de pulssignalen van de magneetjes op te pikken. Een Hall sensor is een klein elektronisch component wat magnetische veranderingen opgewekt door de magneetjes omzet in een digitaal signaal. Dit signaal is geschikt om in te voeren in de ESU sounddecoder. Voor de stroomafnemers is niet veel ruimte maar in deze locomotief pas ik de door mijn ontwikkelde ministroomafnemers toe. Deze kleine stroomafnemers heb ik toegepast in twee locomotieven welke op de OnTrax 2016 show drie dagen onafgebroken gereden hebben zonder een enkele storing.

De 2500 Gallon Dean tender is qua frame wat simpeler en is voorzien van compensatie voor de 1e en 2e as. Dit voor scale seven wielen zeer zeker noodzakelijk. De compensatie is een beproefde constructie en eenvoudig in te bouwen. Gekozen heb ik voor het 1900 type tender zonder “water scope“ en voorzien van de open gewerkte kolen rails. De bouw is voor de gevorderde bouwer eenvoudig het lastigste is de ronde hoeken van de watertank en de gezette rand aan de bovenzijde. Om de stroomafname te optimaliseren worden er in de tender ook stroomafnemers ingebouwd.
De locomotief en tender worden in de oude GWR kleuren gespoten dit houdt in de bovenbouw pre 1928 donker groen, Chinese red voor de binnenkant van de frames, en Indian red voor de buitenkant van de frames en de wielen. Een mooie kleuren combinatie welke ook bij de GWR 0-6-0T Dean goods is toegepast. Als kers op de taart messing nummer en fabrieksplaten en belijning. 

Station Minehead.
In de komende maanden gaat er ook weer gewerkt worden aan de “Minehead” spoorweg er moeten nog wissels gebouwd en rails gelegd worden om met de scale seven modellen te gaan rijden.
Wat nog in de pen zit.
In de pen zitten nog de kleine GWR 2-4-0 “Lady Magret” een machine waarvan er maar 1 aanwezig was op het GWR net. Ook een 4 assig rijtuig en 4 assige bagagewagon liggen nog te wacht op montage. Dit zijn fraaie messing bouwpakketten nog geleverd door IKB.

Cor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten