Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 19 mei 2013

Blokpost-Nul Nieuws 18 mei 2013

Bijpraten.
Het is de laatste weken tamelijk rustig in het Blokpost-Nul honk. Dit wil niet zeggen dat er ook niets gebeurt.
Afgelopen vrijdag hadden we bezoek van Alouis die ons tekst en uitleg gaf van de fraaie tekeningen die hij had gemaakt om een Southern "Schools Class" in 1:32 te gaan bouwen. Altijd even weer gezellig bij praten en over de lopende projecten tekst en uitleg geven. En ja bij Blokpost-Nul zijn verschillende zaken onderhanden op 1:43,5, 1:45 en 1:32. Er is dus veel te vertellen en te laten zien.

Techniek.
Later op de avond ook nog het bouwen van een DB Kö1 besproken. Met als aandachtspunt de tandwielen welke met afstandsbussen enz. in het frame gemonteerd moeten worden. Marcel heeft het plan opgevat om ook zijn Kö1 gaan bouwen. Cor heeft een aantal jaren geleden ook dit bouwpakket gebouwd. Het is een compact en kleine locomotief welke op een kleine 0 baan prima past. Het locomotiefje is kleiner dan de Lenz Köf.
Foto's van dit project kijk op de volgende link ->  bouw van de kleine Kö 1

Kleine Kö 1met Belgische bakwagen. Foto CdJ
Voortgang Kingswear.
Regelmatig wordt er ook gewerkt aan de langzaam vorderende G.W.R breedspoorbaan "Kingswear 1890-1892". Nu is de focus op het afmaken van materieel, belettering aanbrengen en een aantal wagens nog compleet afmaken. Dit geld ook voor de locomotieven die onderhanden zijn en ook nog niet klaar zijn.
De meeste recente klus is de Old Mink goederen wagen die nu praktisch klaar is en zijn plek al heeft gevonden op het emplacement van Kingswear.

G.W.R breedspoor goederen trein. Foto CdJ
De belettering moet nog worden aangebracht maar ik moet nog uitvinden welke nummer serie gebruikt werd voor deze wagens. Het dak is gemaakt van dun nikkelzilverplaat met daarop dunnen latjes gelijmd om het houten dak na te bootsen. Over deze dunne latjes een laagje papier van een tissue wat volledig natgemaakt wordt met de waterdunne Kibri of Faller lijm. Na droging ontstaat een houten dak wat voorzien is van canvas doek. Dunne acryl verf zorgt er voor dat de structuur bewaard blijft en het dak toch een kleur krijgt. Zo is zo'n kleine wagen toch nog behoorlijk bewerkelijk. Op deze foto is te zien dat de fijne spaken in de wielen een typisch Victoriaans uiterlijk geeft aan deze wagens. Opvallend is dat de wagens rood zijn dit is correct in de breedspoor periode. Later werden de G.W.R wagens grijs geschilderd en verdwenen langzaam aan de rode uitvoeringen. Achter deze wagens zijn de zgn. " Tiltwagons" te zien de serie van 4 zijn als volgde serie aan de beurt om te worden afgemaakt. Overigens hebben de drie afgebeelde wagens het normaalspoor tijdperk niet gehaald ze zijn afgevoerd na de grote spoorversmalling in 1892.

Bouwen aan Nederlands materieel.
Verder wordt er nog een MK SS koelwagen van Amstelbier afgemaakt. Ook wel weer leuk om aan een Nederlands model te werken. Ook hier verende assen en S7 wielen. Ook zullen Cor en Marcel allebei een Frico koelwagen van Tagho Train gaan bouwen.

Breaking News !!!
Het ziet er naar uit dat we in 2014 als Blokpost-Nul 10 jaar bestaan en we aan dit feit extra aandacht zullen gaan geven. De vorm, hoe en wanneer wordt nog bekend gemaakt.

CdJ

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ernst-Peter,

      Bedankt voor je opmerking. Je ziet we gaan gewoon door met denken, bouwen enz.

      Cor

      Verwijderen