Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 22 januari 2017

Blokpost-Nul Nieuws 22 januari 2017

Zoals beloofd wordt het weer eens tijd om een Blokpost-Nul nieuws samen te stellen.


De Blokpost-Nul mannen komen gewoon nog iedere vrijdagavond bij elkaar om te bomen over de spoorse zaken die regelmatig passeren. Een onderwerp wat vaak op de tafel komt is wat gaan de leveranciers doen de komende tijd en wat kunnen we nog verwachten. Dit onderwerp heeft vele invalshoeken omdat we nu met meerdere schalen bezig zijn en er toch wel veel gebeurt in de markt.

Wat is Blokpost-Nul?

Misschien wel leuk om voor de nieuwkomers op het spoor 0 forum uit te leggen wat is nu eigenlijk Blokpost-Nul.
Blokpost-Nul is ruim 10 jaar geleden gestart als vriendengroep van modelbouwers die zich bezighouden met spoor 0 en later spoor 1. We komen iedere vrijdagavond bij elkaar en houden ons bezig met praten, ideeën uitwisselen en uitproberen van diverse spullen. We krijgen ook regelmatig bezoek van andere modelbouwers die gewoon eens willen zien wat er bij Blokpost-Nul gebeurt. Een behoorlijke bibliotheek met boeken en bladen is aanwezig en breidt nog regelmatig uit. Ook een collectie historische voornamelijk Engelse modelbouw bladen waarin erg goede tekeningen zijn opgenomen. Met het uitgebreide machinepark kunnen we ook onderdelen maken en ideeën uitproberen. De laatste jaren is er ook met spoor 1 aan de slag gegaan en is er inmiddels een behoorlijk stuk spoorbaan aanwezig in 1:32 finescale waar op gereden kan worden en dat gebeurt steeds vaker. Nieuws over de spoor 1 activiteiten is regelmatig is te lezen op het Blokpost 32 weblog. Samengevat het is een leuke groep zonder verplichtingen en ingewikkelde poespas. Gewoon gezellig bij elkaar om de modelspoorhobby te beleven.

Voortgang "Minehead".

Maar in het Blokpost-Nul nieuws is de focus op spoor 0 en dan komen we uit bij de bouw van de scale seven “Minehead” spoorweg. Inmiddels is er behoorlijk wat materieel welke dienst deed op de oude “Andoversford” spoorweg omgebouwd naar scale seven. Nu is dit oude materieel gesitueerd in de jaren 1930 - 1940 en het nieuw gebouwde materieel in de periode rond 1910. Het verschil zit in de belettering en bij de locomotieven in de kleurstelling. We kunnen als alles is omgebouwd kiezen of rijden in de 1930 periode of in de 1910 periode. Zover is het nog niet wat er moeten nog behoorlijk wat rails en wissels op het station  “Minehead” aangelegd worden. Het plan is om toch ook dit jaar meer voortgang te boeken bij de aanleg van dit fraaie station.
GWR 0-6-0 Saddletank 2028 met goederentrein. Foto CdJ.


Machinist en stoker druk bezig op de voetplaat van de GWR 2028. Foto CdJ
GWR 0-6-0 Dean Goods 2325 wacht op werk in Minehead. Foto CdJ. 
Meer over Scale Seven kijk eens rond op de S7 website 

GWR 0-6-0 Dean goods.
Deze locomotief heeft al op verschillende shows gereden maar was eigenlijk nog niet helemaal af. De nummer en fabrieksplaten ontbraken nog en de belijning is ook nog niet af. Maar er zit vooruitgang in de messing nummer en fabrieksplaten zijn aangebracht en de belijning volgt snel. Eigenlijk is zo’n locomotief bouwen met behulp van een goed bouwpakket en een hoop eigen inbreng een hele klus zeker als je alles af wilt hebben. Het venijn zit in de staart en dan is het volhouden om het tot een goed einde te brengen. Maar goed de locomotief heeft het prima gedaan op de show in Sedan (Fr) en dit jaar nog op Ontrax. De baan waar de locomotief zijn wielen kon strekken was de het prachtige “Tripton at Sea” van Ton Trip. Op Youtube zijn verschillende video opnamen gepubliceerd over deze baan. Bekijk hier een impressie van deze baan.
Machinist en stoker op de voetplaat van de GWR 2325 Dean Goods. Foto CdJ.
De volledige beschrijving van hoe de Dean Goods is gebouwd is hier te lezen.

GWR 2-4-0 Stella class.

Deze locomotief is nog steeds in aanbouw en we zijn nu bezig met het binnenliggende drijfwerk. Dit is redelijk ingewikkeld omdat we niet veel ruimte hebben en de locomotief een dubbel frame heeft. De drijfwielen zijn tussen de afzonderlijke frameplaten gepositioneerd met weinig ruimte. Deze constructie vergt veel aandacht en nauwkeurig werken om het geheel soepel te laten draaien.
GWR 2-4-0 Stella class in aanbouw. Foto CdJ.
De Stella is nog een laatste bouwpakket welke ik bij M. Finney heb kunnen kopen. Het gehele 7mm programma heeft nu een andere eigenaar. 
De beschrijving hoe de Stella gebouwd wordt is hier te lezen.


Dit is dan weer het eerste Blokpost-Nul nieuws van 2017. Ook in 2017 zal er regelmatig een Blokpost-Nul nieuws gepubliceerd worden.


Cor

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen