Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 8 september 2013

Blokpost-Nul Nieuws 8 september 2013

Er zijn al weer een aantal Blokpost-Nul avonden gepasseerd na het verschijnen van de laatste Blokpost-Nul nieuws. Er zijn weer interessante en leerzame onderwerpen op de koffietafel terecht gekomen.

Remsystemen.
De Blokpost-Nul avonden zijn de laatste tijd een mengeling geworden van spoor 0 en spoor 1. Dit is opzich niet erg want de methoden om zaken voor elkaar te krijgen zijn toch vrijwel dezelfde. De Blokpost-Nul avond van enkele weken geleden werd ook bezocht door een gast uit Londen. Tom Nicholls een zeer goede vriend van mij. Tom heeft veel kennis van de oudere Engelse spoorwegen en wist ons over het bedienen van de hand remmen op de Engelse goederen treinen nog een interessant stuk te leren. De discussie ging over de hand geremde goederen wagens in Duitsland en Engeland. Duitsland en ook Nederland hadden goederenwagons met remmershuisjes waarin  remmers zaten die bij het signaal "remmen" de handremmen aandraaide. De Engelse wagens hadden geen remmershuisjes en ook geen remmers. De methode die daar gevolgd werd was geheel anders. Bij het naderen van een helling waarvan af gereden moest worden stopte de goederen trein en door de begeleider werd van een aantal wagons de handrem in geschakeld. De Engelse wagens waren voorzien van een remhendel die in verschillende standen kon worden vast gezet. Met een vertanding of door een pen. Nadat men onderaan de helling gekomen was werd de trein weer stilgezet en de remmen in de stand vrij gezet.  Een omslachtige methode. De gedachte die bij ons leefde dat de remmen op de Engelse goederen wagens alleen maar een parkeer remmen waren werd door Tom ontkracht.


Hier goed te zien de remhendel met aan ketting hangende borgpen. foto CdJ
Op de foto van de "Suncoal" Po wagon is de remconstructie te zien. De hendel wordt bij stilstand van de trein naar beneden gedrukt en gefixeerd met de pen. In de beugel waarin de remhendel kan bewegen zijn op regelmatige afstanden gaten gemaakt waardoor er een soort van remdruk regeling plaats kan vinden. De wagen is door zoon Joost gebouwd met behulp van een Slater's kit. Het kleine kettinkje met pen is een toevoeging van ons zit niet in de kit. En natuurlijk staat de wagen op Scale Seven wielen. Slater´s gaat goed mee met de ontwikkelingen want je kunt bij de aanschaf van een Slater´s wagen of wagon aangeven of je Scale Seven wielen geleverd wilt hebben in plaats van de finescale wielen die standaard met de kits meegeleverd worden.

Locomotief WD 149.
Ook zijn we met Tom nog gedoken in de Nederlandse spoorweg historie. Het onderwerp hierbij was de 0-6-0 GWR Dean Goods goederentrein locomotief die na de oorlog in Nederland was terecht gekomen. Er stond na de oorlog een exemplaar in Tilburg met het nummer WD149. Heeft nooit gereden in Nederland maar was wel voorzien van een Westinghouse luchtpomp en een luchtreservoir. De locomotief heeft waarschijnlijk dienst gedaan in Frankrijk of België vandaar de ombouw van een vacuüm naar een op luchtdruk werkend remsysteem. Er is een foto bekend van de locomotief welke is genomen in 1949 te Tilburg. ( In het boek De Nederlandse Stoomlocomotieven blz 353.) Vraag weet ook iemand of deze loc teruggegaan is naar Engeland ?

NZH Technische Hobbyclub open dagen.

De voorbereiding om met spoor 0 aanwezig te zijn op de NZH Technische Hobby club open dagen op 21 en 22 september zijn in volle gang. We krijgen de beschikbare ruimte aardig gevuld. Altijd maar weer hopen dat er modelbouwers zijn die de stap durven wagen om met spoor 0 aan de slag te gaan. We laten een breed pallet zien, finescale, Scale Seven, normaal, breedspoor en ook een beetje spoor 1 railbouw.

Wisselbouw 1:32
Op de Blokpost-Nul avond van afgelopen week waren de vaste mannen Arnold en Marcel er niet maar Kees Birkhof kwam langs om aan zijn 1:9 spoor 1 wissel te werken. Het monteren van de "Stutzknaggen" was het onderwerp welk bij de hoorns werd gevat. Dit is een precies werkje omdat elke "Stutzknaggen" een andere maat heeft. Voor de duidelijkheid de "Stuzknaggen" zijn de metalen steunen tussen de wisseltong en de vaste rail. De zijwaartse krachten die optreden als een treindeel de wisseltong passeert worden zo afgevoerd naar de vaste rail en voorkomen zo het naar buiten buigen van de wisseltong.


"Stuzknaggen"gemonteerd foto CdJ.

Het zijn kleine details maar maken toch een wissel af en super gedetailleerd.

Hier "Stutzknag" en "Angstlasche" 1:1  foto CdJ
Tijdens onze vakantie heel veel detail foto's gemaakt van rails en wissels. De bovenstaande is er 1 van.

Servo's voor omzetten wissels.
Zelf ben ik bezig om een montage plaatje te ontwikkelen voor het monteren van de servomotor en de bijbehorende microschakelaars voor terugmelding en omschakelen puntstuk. In het laatste ontwerp heb ik 3 microschakelaars aangebracht. twee voor de stand van het wissel en 1 voor het schakelen van het punt stuk. Voor het boren van de montage gaatjes en het uitfrezen van het gat waar de servomotor doorheen steekt heb ik een programma geschreven voor de CNC machine. Het uitgangspunt is om voor de 0 en de 1 baan dezelfde montage methode te gebruiken. Er zijn op het internet wel wat montage methode's te vinden maar die vind ik allemaal niet voldoen aan mijn wensen. Veelal ontbreken degelijke terugmeldschakelaars en ziet niet degelijk uit. Mijn constructie en het resultaat laat ik bij de volgende Blokpost-Nul nieuws meer van zien.

CdJ



Geen opmerkingen:

Een reactie posten