Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 24 maart 2013

Blokpost-Nul Nieuws 24 maart 2013

De afgelopen twee Blokpost-Nul avonden waren gevuld met diverse onderwerpen. Twee weken geleden kwam Joop Bluys zijn modulen in aanbouw laten zien met het Nederlandse breedspoor. Zeer fraai de gebouwde breedspoor locomotief  "De Arend" en een bijbehorende wagon. Alles is scratch build bijzonder omdat er zelden iets gebouwd wordt in 0 met als onderwerp de allereerste spoorweg periode in Nederland. Met behulp van de door de Broad Gauge Society geleverde bridge rail en zelfgemaakte biels laat Joop zien hoe de spoorweg in 1839  er uit zag.
Bewondering voor het werk van Joop foto CdJ.
Hier een foto van de modulen en de bewonderende blik van bekende nullers. 
Het was een leuke avond met discussies over het oude spoor en hoe de beveiliging in die dagen werkte. Joop gaat verder zijn modulen afmaken met details enz. 

De afgelopen Blokpost-Nul avond was totaal gericht op de boogstralen en het sporenverloop op het spoor 1 stationnetje wat ook in aanbouw is. Inmiddels is de verlichting boven de spoor 1 baan aangepast en is er bekeken hoe de sporen nu echt gelegd gaan worden. Arnold heeft zich weer uitgeleefd met het Acad programma de toepasbare boogstralen en het fiddle yard "Schattenbahnhof" in de beschikbare ruimten ingetekend. Het is passen en meten maar wat de opzet die was bedacht gaat redelijk lukken. Het eerste 1:9 wissel is in aanbouw. Het station zal totaal 5 wissels krijgen waarvan er 2 stuks 1:9  en de overige 3 worden 1:6,6. Al deze wissels worden geleverd door Fa. Hosenträger.

Raillassen en dubbele railstoelen. foto CdJ
De foto geeft de details aan die Fa. Hosenträger heeft doorgevoerd. De raillassen worden geschroefd met M1.0 boutjes en moertjes. Dit is een geduld werk maar het resultaat is super. De bielsen zijn van hout en worden eerst door ons bewerkt om er verweerd uit te zien. Als het wissel klaar is volgt nog een vervuilings-slag. Op de Blokpost-Nul website is inmiddels een projecten index aangemaakt waar projecten te vinden zijn over het bouwen van een realistisch uitziende spoorweg op de schaal 1:32. Aan de vaste spoor 1 opstelling kan ook nog een los deel worden gekoppeld ik heb al ideeën op papier gezien. Daarover later meer.

Voor de 1:43,5 scale seven "Minehead 1900-1910" spoorweg is nu de spooraansluiting naar het fiddle yard bepaald. De fiddle yard aansluiting is flexibel er kan ook een aansluiting met een andere module gemaakt worden mits gebouwd volgens de scale seven standaard.  Is voor de toekomst maar nu wel alvast over nagedacht en voorbereid. De volgende locomotief die wordt omgebouwd naar scale seven en DCC is de 0-4-0 "Lady Winsor" een kleine locomotief geheel van witmetaal maar met een messing frame. Heeft gedurende het bestaan van de spoor 0 baan "Andoversford " vele jaren dienst gedaan en al vele meters gereden. 
0-4-0 "Lady Windsor"  foto CdJ

Voetplaat met bemanning foto CdJ

De opstellingen van een 1:43,5 en 1:32 spoorweg in de ruimten die beschikbaar zijn bijten elkaar niet. Als je naar de 1:32 spoorweg kijkt zie je de 1:43,5 spoorweg niet en omgekeerd. We hebben dit vernuftig opgelost en het uiteindelijke resultaat is wat we wilden bereiken. 
Ja, op 11 April gaat de Blokpost-Nul groep weer gezamenlijk op pad naar Intermodellbau in Dortmund. Wie weet wat we daar nu weer zien. Misschien moet het spaarvarken wel weer geslacht worden. Ook is gepland om naar de 0 voorjaars bijeenkomst te komen in Amersfoort.

CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten