Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 17 juni 2012

Blokpost-Nul Nieuws 17 juni 2012

Arnold en Marcel diep in de details.
De afgelopen Blokpost-Nul avond van 15 juni 2012 stond voor Arnold en Marcel volledig in het teken van de tekeningen van de etsplaten om de 500/600 te kunnen bouwen. Beide heren waren druk met elkaar aan het overleggen wat nu wel en wat nu nog niet goed was aan de set tekeningen. Dit is modelbouw vanaf de bodem, tekeningen, foto's, en gegevens van het protype bestuderen en dit vertalen naar het aangeleverde tekeningen pakket van de toekomstige etsplaten. Ik heb me er niet echt mee bemoeid want ik weet niet zoveel in detail van deze locomotief. Maar als ik het zo allemaal inschat en ook dit onderwerp op het forum volg komt de 500/600 er in de juiste afmetingen en met de juiste details. Overigens heb ik wel wat met deze machine want als kleine jongen logeerde ik bij mijn oma in Roosendaal zij en haar familie woonden in een woonhuis boven het station Roosendaal. Ik zat uren uit het zolderraam te kijken hoe deze machines het waren er 3 geloof ik daar hun vele rangeerwerk deden. Vanuit het zolderraam  had je uitstekend uitzicht op het grote rangeerterrein. Roosendaal was in die tijd nog een heel druk goederenknooppunt met veel wagons en rangeeractiviteitten. Het typische geluid van deze machines heb ik nog steeds in mijn gedachten en zal ik ook niet gauw vergeten. En ik heb eens een stuk mee mogen rijden op zo'n locomotief in mijn jeugd, waar het was en hoe dat kwam weet ik niet precies meer.


De 521 bij SGB  foto CdJ

Zelf ben ik bezig geweest om de GWR 0-6-0 2028 Saddletank af te maken en de niet brandende verlichting te vervangen door brandende CPL GWR olie lantaarns. Deze lantaarns heb ik dmv SMD led verlicht en gemonteerd aan de locomotief. In een eerder Blokpost-Nul  nieuws heb ik beschreven hoe de lantaarns zijn verlicht. Zoals eerder aangeven was het best wel een klus om een locomotief die eigenlijk niet ontworpen is om voorzien te worden van ScaleSeven wielen goed rijdend te kijgen. Het krappe frame en voetplaat maken het lastig. Maar goed het is gelukt en de locomotief heeft zijn eerste meters op de sporen van Minehead gereden. De verlichting schakelt netjes om en de GWR olielantaarns hangen vrij in de lantaarnijzers waarbij het toegepaste posein draad totaal niet opvalt. Bij Engelse lokomotieven is dit best wel lastig omdat de toch kleine lantaarns hangen aan lantaarnijzers op de bufferbalk of aan de achterzijde aan de kolenbak. Bij Duitse locomotieven is het toch wat eenvoudiger omdat de lantaarns op de bufferbalk staan en ze zijn wat groter.


GWR 0-6-0 2048 Saddletank op sporen Minehead
GWR 0-6-0 Saddletank gereed voor de dienst.

Wielen afgedraaid naar ScaleSeven standaard.
Verder nagedacht over hoe de wisselaandrijving met servo's uitterusten en hoe dan terugmeld- en hartstuk polarisatie kontakten te monteren. Bij Conrad is een betaalbare liniare servo motor leverbaar en ik denk dat dat de juiste keuze is. In iedergeval ga ik hier een proef meedoen en bekijken of deze aan mijn eisen voldoet. Het aandrijven van de wissels met servo's is slim en handig zeker nu er verschillende decoders op de markt zijn om de servo's aan te sluiten en je ze kunt laten doen wat je wilt dus instellen van de slag en de omlooptijd. Het nadeel is het ontbreken van de noodzakelijke schakelkontakten om een echte standterugmelding en hartstuk polarisatie te realiseren.


Zo is een ieder bij Blokpost-Nul met zijn eigen verhaal bezig en maken we op alle gebieden weer stappen in de juiste richting.


CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten