Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 22 januari 2012

Blokpost-Nul Nieuws 22 januari 2012

De Blokpost-Nul avond van 20 januari was echte een werkavond. Arnold was hard aan de slag met het remwerk van zijn Horsebox Diag. N8 en Cor was druk bezig om 300 stuks 0,5 mm gaatjes te boren en in deze gaatjes de klinknageltjes te lijmen welke een steel hebben van 0,5 x 3 en een kop van 0,8 mm. Dit is een echt geduld klusje. Tot 200 stuks is voorlopig gelukt zonder het boortje te breken. Deze miniscule klinknagels worden aangebracht in een G.W.R breedspoorwagen. Na dit monniken werk was het weer eens tijd voor een koele pils want we doen dit allemaal voor ons plezier.

Horsebox remwerk.
Blokpost-Nul bibliotheek.
Sinds 20 januari 2012 beschikt de Blokpost-Nul bibliotheek ook over de complete serie van de tot nu toe verschenen uitgaven van 012 EXPRESS. Toch een fraai blad zeker als je over de grenzen van 0 wilt heen kijken en ook wilt zien wat er op de andere grote schalen gebeurt. Het volgende doel is om het GWR Journal te completeren. De serie is al redelijk compleet maar er ontbreken toch nog wat exemplaren uit de begin periode. En sommige daarvan zijn niet echt goedkoop.

Vorderingen Minehead.
Het gaat goed met het Minehead project in het afgelopen weekend is zijn voor de eerste wissel van het type GWR B6 de bielzen gelegd op de baan. De sjablonen geproduceerd met Templot maken het toch wel eenvoudig. Voor het maken van de wisseltongen is er een mal gemaakt om de rails in de CNC freesmachine op te spannen en met een eenvoudig commando de rail tot een wisseltong af te frezen. Om een juist stukje opspan gereedschap te maken moest even diep worden nagedacht maar uiteindelijk was het resultaat daar. De truuk zit hem in de constructie om de rails aan twee zijden vast te zetten. De rail wordt op het hulpgereedschap gemonteerd en met hulpgereedschap in de machine klem van de CNC machine gemonteerd. Als de machine op het juiste nulpunt word ingesteld is een commando regel aan de software van de CNC machine voldoende om de ingespannen rail netjes tot een wisseltong af te frezen. We moeten nogal wat wissels bouwen dus alles wat simpeler en sneller gaat helpt de voortgang te bevorderen.

Railopspanmal om de wisseltongen te kunnen frezen.

In de mal opgespannen raildeel.
De railopspanmal bestaat uit een l-vormige aluminium profiel waar 1 zijde over de hele lengte dunner is gefreesd. De maat van dit dunne deel is de taillemaat van het railprofiel. Om de rail te kunnen klemmen zijn twee massieve aluminium delen op maat gefreesd en voor een deel verdiept dmv van een freesbewerking. De overblijven rand is afgeschuind zodanig dat deze rand weer past in de taille van het te bewerken raildeel. Deze blokken worden dmv een boutje vastgedraaid. Een vierkant profiel met daar in getapte draad zorgt er voor dat de boutjes waarmee de blokken de rail moeten vastklemmen stevig aangedraaid kunnen worden.

CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten