Hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

Volg hier het laatste nieuws van de Blokpost-Nul groep.

zondag 11 december 2011

Blokpost-Nul Nieuws 11 december 2011

De Blokpost-Nul avond van afgelopen vrijdag 09 december begon eigenlijk al om 14.30. Onze Scale Seven medestander Ton Trip kwam Blokpost-Nul bezoeken. Ton had het onderstel van zijn GWR 0-6-0T Pannier tank ter controle bij de werkplaats van Blokpost-Nul aangeboden en kwam deze nu weer op halen. Ton had een aardig lijstje mee met vragen waarvan hij de antwoorden in de uitgebreide Blokpost-Nul bibliotheek kon gaan opzoeken. We zijn bezig geweest om de GWR Pannier tank van Ton te testen en de motor verder af te stellen zodat de bovenbouw weer keurig over de motor heen past.


Pannier backhead details.
De backhead van de GWR 0-6-0T Pannier is voorbeeldig uitgevoerd alle appendages zijn terug te vinden op het model van Ton. De kolenbunker moet nog aan de achterzijde gemonteerd worden. Deze locomotief is een bouwpakket geleverd door Martin Finney. Deze producent staat bekend dat zijn bouwpaketten compleet zijn en vaak zijn extra onderdelen toegevoegd om verschillende varianten te kunnen bouwen. Als je locomotief uiteindelijk klaar is dan houd je wel wat onderdelen over maar die zijn altijd weer te gebruiken.

Insidemotion GWR 0-6-0 Pannier Ton.

De middag zijn we gezellig door gekomen al pratend over onze 0 hobby. Tegen 19.00 kwamen Arnold en Marcel binnen lopen.
Arnold had een brede smile op zijn gezicht want zijn bestelde MOK GWR 4-4-0 Armstrong was afgeleverd en die wilde hij ons wel laten zien. Ton moest om rond 19.30 vertrekken om toch weer redelijk op tijd thuis te komen.  De GWR 0-6-0T Pannier in de rugzak en Ton werd netjes door Arnold bij het station afgeleverd. Na de tweede bak koffie zijn we het mooie bouwpakket van Arnold gaan bekijken. Nu het moet gezegd worden dit is een bouwpakket van zeer hoge kwaliteit. Duidelijke bouwbeschijving plus een uitgebreid gedocumenteerd bouwproces met duidelijke indicatie van de toe te passen onderdelen dmv foto's. Dit moet gaan lukken. En het moet gezegd worden het is een prachtig model. De uitvoering van rond 1900 - 1910 is van belijning voor zien dus dat wordt na het bouwen ook nog een uitdaging.


Het werk.


Gewerkt werd er aan de beremming van de GWR horsebox van Arnold en Cor pakte weer eens de breedspoor G.W.R. 0-6-0 Armstrong convertible bij de hoorns. De witmetalen zandkisten moeten nog op een ordentelijke wijze worden bevestigd maar zodanig dat ze nog te verwijderen zijn om te worden gespoten en belijnd. Oplossing werd gevonden door voor de beide zandkisten een strak passend messing blokje te maken met daarin een gaatje met M 1,6 schroefdraad er in getapt. De zandkisten kunnen nu met een boutje van onderaf worden bevestigd. Kost even tijd om te maken maar is wel een goed oplossing. Ooit heb ik een setje met allemaal kleine tapjes gekocht en elke keer komt dit weer van pas. Nu blijkt maar weer goed gereedschap is het halve werk.

G.W.R 0-6-0 Armstrong Goods
 Dit is altijd met het bouwen van modellen het venijn zit in de staart al die kleine delen die ook nog moeten worden gemonteerd en dat wil wel eens niet lukken. Niet gaan zitten prutsen maar gewoon even opzij leggen en verder gaan als je de oplossing hebt. Ja, dan kan het voorkomen dat je een aantal bouwprojecten hebt staan waar je nog een passende oplossing voor moet bedenken. Mooi he zo'n excuus. Het was weer een mooie avond die niet zo erg laat werd afgesloten omdat we de volgende dag naar de Nederlandse Modelbouwdagen in Rijswijk zouden gaan.




Nederlandse Modelbouwdagen.


Als Blokpost-Nul groep zijn we op de zaterdag in Rijswijk geweest om de modelbanen en verkoopstandjes te bezoeken welke om de Nederlandse Modelbouwdagen inhoud te geven waren opgesteld. Er waren niet veel modelbanen maar wat er was, was van een uitstekend niveau. Ja, echt nieuwe modelbanen zijn er niet de spoeling is aardig dun geworden zeker nu er ruim 3 x per jaar in de modelbaan vijver gevist wordt door de verschillende organisaties. Langs de standjes gelopen maar meer voor de leut dan om echt wat te scoren want het is voornamelijk HO, N, Z en onduidelijke rommel wat er wordt aangeboden. Ook was er een handelaar die spoor T liet zien dit is op de schaal 1:400 of zo iets. Het lijkt wel ongedierte wat zich beweegt op iets wat op een rails moet lijken. En ja ze verkopen ook wissels  !!!!!  De boeken handelaren zijn meest interessant voor ons. Spoor 0 was weer schamel vertegenwoordigd zowel de modelbanen als bij de handel.
Nadat we een poosje hadden rondgelopen werd het plan opgevat om maar eens naar de Wapstad te gaan om te zien wat daar allemaal te bewonderen was. Na een stevige wandeling de zaak in gedoken en ons weer vergaapt aan al dat moois wat daar in de vitrines te zien is. De hand zou op de knip blijven maar dat is niet gelukt. Een opsteker was dat de verkoopster vertelde dat de Lenz spoor 0 modellen zodra ze aangeleverd zijn snel weer verkocht zijn.


Herman Buitelaar.


Omdat we toch redelijk in de buurt waren gelijk ook maar even naar HBM (Herman Buitelaar) gegaan in Moordrecht om het nieuwe pand waar deze firma onlangs is ingetrokken te bewonderen. We moesten even zoeken voordat we de deur van dit mooie pand door konden gaan. En ja hoor daar sta je dan binnen in de snoepwinkel van gereedschappen en alles wat daarbij hoort. Ook nu lukte het weer niet om de hand stevig op de knip te houden. Na al het moois wat daar stond bewonderd te hebben en de nodig euro's ingeleverd te hebben bij de kassa gingen we uiteindelijk huiswaarts. Het was een mooie dag en we hebben de economie weer gesteund door de Eurotjes weer een beetje te laten rollen, dus Eurotop aan ons ligt het echt niet.


CdJ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten